Гімназія села Мишлятичі
Усний журнал
«Математика в сузір’ї професій».
Вчитель математики Строган Л.І.
Добрий день,
шановні любителі математики, любителі думати і мріяти! Пропонуємо вам усний журнал «Математика в сузір’ї
професій». У нас в гостях така знайома і така ще не пізнана її
величність Математика. Це надзвичайна з усіх наук, наука, без якої не можуть
існувати інші. Ось як написав про математику індійський учений Маловіра:
«Наука обчислення високо шанується... в науці про багатство, в музиці й драмі, в кулінарному мистецтві, в медицині, в
архітектурі, в поетиці й поезії, в логіці й граматиці
і в інших речах. Її
використовують у зв’язку з рухами Сонця… із затемненням планет… рухом Місяця. Діаметри
і периметри островів,океанів,гір, великі розмірами поселень і будівель жителів
світу, просторів між світами… й усілякі інші вимірювання – все це зробили за
допомогою математики».
В. Сухомлинський вважав, що «математика
вчить мислити й разом з тим вселяє віру у безмежні сили людського розуму. Вона
виховує волю, характер».
Математика допомагає селекціонерам
Однією з найважливіших проблем сільського господарства
є питання виведення сортів сільськогосподарських культур. Цим займається
селекція.
Відомо,що під час виведення нових
сортів рослин постає багато принципово важливих запитань: як на основі
дослідних даних виявити, чи має новий сорт необхідні якості; чи буде він кращий
від попереднього; чи можна вважати, що новий сорт продуктивніший і стійкіший до
захворювань. Скільки ж дослідів треба провести,щоб з достатньою переконливістю
дати відповідіна поставлені запитання! Без методів точної математики тут не
обійтись.
У наш час без відповідних досліджень
жодний учений не може сказати: «Я переконаний, що цей сорт кращий» або «Я
сподіваюсь, що до цих ґрунтів він буде пристосованішим». Щоб відповісти на
запитання, як кількість дослідів буде достатньо тощо, необхідно звернутися до
математичної статистики.
Розглянемо, як здійснюється співробітництво
біологів-селекціонерів і математиків. Нехай потрібно вивести новий сорт
пшениці. Завдання полягає в тому, щоб шляхом схрещування одержати новий сорт,
який найбільше придатний для певного регіону. Для схрещування добирають кілька
сортів(наприклад, для створення сибірської ярової пшениці було взято 15
сортів). З цих сортів одержують гібридні комбінації, які вирощують потім у
кількох географічних районах. Для кожної рослини фіксуються 15 ознак
продуктивності сорту, серед яких довжина стебел, кількість зернин, кількість
білка, протистояння хворобам, морозам та ін.
Така робота може тривати кілька років.
У результаті накопичується величезна кількість матеріалу( кількість мільйонів
значень різних параметрів), який не можливо опрацювати й цілій «армії» обчислювань.
На допомогу селекціонерам приходить комп’ютерна техніка, створюються спеціальні
програми для аналізу певних ознак рослин. При цьому застосовується математичний
апарат – кореляційний і факторний аналізи. Після того, як увесь
експериментальний матеріал оброблено на ЕОМ, створюється банк даних, на основі
якого складається атлас домінантних ознак продукції.
Надійний помічник у роботі геологів
Якщо хтось думає, що шукати під землею родовища можна
старим способом: «копай, шукай і знайдеш», або ставлячи бурові вишки рівними
рядами – десь та бризне нафтовий фонтан, то він помиляється.
На допомогу сучасним геологам прийшли
математика й обчислювальна техніка.
Спочатку землю «простукують» і
«прослуховують» геологи і геофізики. Вони «знімають кардіограму» — акустичну активність
різних ділянок землі, роблять графіки сил тяжіння. На досліджуваній ділянці
вони також здійснюють вибух, і за допомогою ЕОМ математики складають його
сейсмограму.
У процесі пошукової роботи у геологів
збирається багато даних, зведень. Їх потрібно систематично обробляти. Для цього
використовують методи статистичного аналізу, теорію ймовірності та інші галузі
математичної науки. Здійснивши розрахунки за допомогою ЕОМ, математика можуть
підказати геологам, де знаходиться, наприклад, резервуар з нафтою чи пласт
вугілля.
Наскільки точні такі результати? Можна
з упевненістю сказати, що математичні прогнози блискуче підтверджуються на
практиці. Так, у співпраці з математиками було відкрито ряд нафтових родовищ у
Сибіру. Три з них – Західно-Осетинське, Лінійне та Льодове родовище – були
відкриті саме там, де передбачили й підказали математики.
Останнім часом у гірничій промисловості
знаходять широке застосування інформаційно-пошукові системи управління
вторинними ресурсами. Такі системи збирають і надають інформацію про можливі
способи переробки певних відходів,
відстань для транспортування, вартість робіт, які необхідно провести, відомості
щодо того, які є обмеження з природоохоронних питань тощо.
Екскурсія по місту Математичних Фантазій
Учитель. Дорогі діти сьогодні ми разом з вами проведемо
цікаву екскурсію по місту Математичних
Фантазій. Жителі цього міста зачакловані і не дружать з чарівницею Логікою.
Тому вони не вміють логічно мислити, неуважні, забудькуваті, рідко
посміхаються. Ви можете допомогти їм позбавитись впливу недоброго чаклуна, якщо
правильно виконаєте незвичайні завдання. Важливо проявити уважність,
винахідливість, кмітливість, уяву – ті якості, без яких неможливо
розв’язувати і легкі, і складні задачі з
математики. За правильно виконані завдання
вам заплатять валю-тою - кмітливиками. Команда, що заробить
більше кмітливіків, у кінці гри зможе поміняти їх на чудовий приз. Отож, починаємо
екскурсію. І спочатку відвідаємо площу Жартівливих задач.
Площа Жартівливих задач
За кожну
правильну відповідь – 1 кмітливик.
1.
Ішла
селянка до Києва і зустріла 3 чоловіків. Кожний із них ніс по мішку, в кожному
мішку по коту. Скільки істот ішло до Києва?
2.
Довжина колоди п’ять аршин. За одну хвилину від цієї
колоди відпилюють по одному аршину. За скільки хвилин буде розпиляно колоду?
3.
Скільки
кінців у 4 палок? У 5 палок? У 5 з половиною палок?
4.
Летіли
галки, посідали на палки. Сядуть по одній на палку – одна галка зайва, сядуть
по дві на палку – одна палка зайва. Скільки було галок і скільки палок?
5.
Як
поділити число 1888 на дві рівні частини, щоб у кожній з них отримати тисячу?
6.
На
руках людини 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках?
7.
Опівдні
з Києва до Полтави виїжджає автобус
пасажирами. Годиною пізніше з Полтави до Києва виїжджає велосипедист і їде по тому самому
шосе, але, звичайно, набагато повільніше, ніж автобус. У той час, коли пасажири
автобуса і велосипедист зустрінуться, хто з них буде далі від Києва?
8.
Що
дорожче: кілограм одно копійчаних монет, чи півкілограма двокопійчаних?
9.
О
шостій годині настінний годинник пробив 6 ударів. Спостерігач помітив, що час,
який пройшов від першого удару до шостого, дорівнює 30 секунд. Скільки часу
буде тривати бій годинника опівночі, коли годинник б’є 12 раз?
Квадратний бастіон.
Учитель. Ми підійшли до бастіону, що охороняє місто від
тих, хто не любить математику. Але чим так стурбований комендант?
Комендант. Дорогі діти! Допоможіть мені, будь ласка. Я
розставив 16 вартових уздовж стіни квадратного бастіону так, щоб було по 5 осіб
з кожного боку.
Але прийшов полковник і наказав розмістити
вартових так, щоб з кожного боку їх було по 6. А генерал став вимагати, щоб їх
розмістили по 7 осіб з кожного боку. Я
просто розгублений! Скільки у кожному
випадку треба вартових і як їх розмістити? Допоможіть мені, а я заплачу вам 4
кмітливики!
Картинна галерея
Учитель. Відвідаємо картинну галерею. Але картини в ній не
прості. Художників зачаклували і вони не завершили свої роботи, залишивши один
фрагмент порожнім, засумнівавшись, що потрібно там зобразити. Допоможіть їм із
пронумерованих картинок вибрати ту, якою слід замінити порожній
прямокутник і за кожну правильну
відповідь вам заплатять по одному кмітливику.
Рис1 рис2
Рис 3
рис 4 рис 5
Зачарований будинок
Учитель. Нашої
допомоги просять мешканці цього будинку. Вони сперечалися з чаклункою Логікою:
доводили їй, що уява зовсім не потрібна в житті, що вона тільки заважає
правильно розуміти світ. Тому чаклунка Логіка й позбавила їх уяви. І все
навколо набуло лише правильних рис, а життя стало сірим і буденним. Розвеселимо
мешканців будинку і покажемо, як це чудово мати багату уяву. Для цього візьмемо
участь у цікавих конкурсах.
1.
Конкурс модельєрів. Потрібно придумати моделі одягу, що будуть складатися з геометричних фігур.
2.
Конкурс «Портфель». У портфелі знаходяться: цеглина, тапочка,
прищіпка, свисток, склянка. Проявіть мислення, красномовство і доведіть, що
саме ці предмети найнеобхідніші на уроці математики.
3.
Конкурс «Прислів’я з числівниками». Потрібно назвати якомого більше прислів’їв і
приказок, що містять числівники.
4.
Конкурс «Не зіб’юся». По
три уболівальника від кожної команди лічать від одного до тридцяті. При цьому
замість чисел, що діляться на три або містять у запису цифру три, кажуть: «Не зіб’юся». Хто «збився» - виходить
з гри. Лічбу починають з початку. Виграє команда, чий уболівальник залишився
останнім.
Учитель. Завершилась екскурсія по місту Математичних
Фантазій. Усі жителі вдячні вам за те, що ви зуміли розчаклувати їхнє місто.
Тепер тут пануватимуть жарти і веселий настрій, усі матимуть логічне мислення,
міцну пам’ять і будуть уважні. Тобто будуть схожими на вас. І бажають чудових
успіхів під час вивчення математики. Нехай чаклунка Логіка буде вашою доброю
помічницею. А тепер можете поміняти ваші кмітливики на призи.
Немає коментарів:
Дописати коментар